مفهوم دیگری که در طور کار با آن سر و کار داریم Sprint است. بعد از اینکه لیست کارهایی که باید انجام شود آماده شد، با توجه به شرایط و بسته به اندازه پروژه و نوع پروژه، زمانهای محدودی را تعیین میکنید که طی آن زمان قسمتی از کار که معلوم میشود باید انجام پذیرد.
بعد از اینکه تصمیم خود را برای مدت زمان هر Sprint گرفتید، جلسه ای برگزار میکنید که به این جلسه در اصطلاح Spring Planing mettingمیگویند. به جرات میتوان گفت که این جلسه مهم ترین جلسه شما در طور کار خواهد بود.
حاضران این جلسه عبارتند از اسکرام مستر، مالک برنامه و اعضای تیم. حضور همه افراد الزامی است و نبودن هرکدام از اعضا میتواند لطمه بزرگی به کار وارد کند.
بعد از این جلسه که میتواند بین 2 تا حتی 8 ساعت به طول بیانجامد، باید موارد زیر تعیین شده باشد:
1- هدف از این اسپرینت چیست و بعد از پایان چه دستاوردی خواهد داشت؟
2- افرادی که در این اسپرینت با ما همکاری میکنند، وظایف و زمانی که هر کدام میتوانند در این مدت روی این کار بگذارند.
3- sprint backlog که از روی Product backlog تهیه میشود و تعیین میکند که در این اسپرینت کدام یک از Storyها باید انجام شوند.
4- تاریخ دموی قسمت هایی که در این اسپرینت پیادسازی میشوند.
5- زمان و محل scrumهای روزانه(ملاقات های کوتاه مدت میان تیمی و مرتب).
دقت کنید که حضور همه افراد مهم است، از آنجا که میتوان یک Story را شامل سه خصیصه دانست.
1- محدوده
2- زمان انجام
3- اهمیت
که هریک از این خصیصه ها توسط یکی از اعضای تیم تعیین میشود و با نبود هرکدام عملا برنامه ریزی صحیح غیرممکن خواهد بود. برای مثال اگر مالک برنامه نخواهد در جلسه شرکت کند چه کسی میتواند اهمیت یک Story را تعیین کند؟!
بعد از اینکه جلسه به پایان رسید شما به عنوان اسکرام مستر باید Sprint info page را آماده کنید. بهترین زمان تهیه این صفحه بعد از جلسه است. در این صفحه مشخصات زیر را باید بیاورید:
1- نام Sprint
2-هدف از آن
3- اعضای همکار در این اسپرینت
4- زمان بندی های اسپرینت
5- Sprint backlog
به کمک این صفحه همه اعضای تیم میتوانند از وقایع جلسه با خبر شوند و روند کار با ابهام کمتری مواجه خواهد شد.
بعد از تهیه این قسمت نوبت به تهیه Sprint backlog میرسد. برای تهیه Sprint backlogمیتوانید از نرم افزارهایی مانند اکسل استفاده کنید یا از کاغذ استفاده کنید.
به این شرح که جدولی تهیه میکنید با چهار ستون. در ستون اول تمامی کارهایی که باید انجام شوند لیست میشود. در ستون دوم کارهای در دست اقدام. ستون سوم کارهای انجام شده و ستون چهارم Burndown را رسم میکنید که نمودار پیشرفت پروژه بر حسب زمان است.
هر فردی در گروه کاری را انجام میدهد و مسئولیت آنرا میپذیرد. بعد از آن این کار از ستون اول به ستون دوم انتقال پیدا میکند و بعد از اتمام کامل آن از ستون دوم به سوم میرود که در حقیقت در این مرحله کار تکمیل شده است.
پایان قسمت دوم
یه نکته بی ربط: بعضی آدما تو زندگیمون هستن که وجودشون برای آدم مایه خیر میشه. یکی از این آدما توی زندگی کاری من استاد وحید نصیری بوده. معمولا کتاب فارسی نمیخونم، ولی خیلی خوشحالم از اینکه کتاب الگوهای طراحی شی گرای ایشون رو مطالعه کردم. این چند وقت دنبال یادگیری سیلورلایت بودم اما زمان کافی نداشتم، با کتاب آموزشی رایگان استاد تو مدت کوتاهی تونستم به قابلیت هایی که میخاستم برسم. از همینجا از ایشون تشکر میکنم و میگم خواندن این کتاب بر هر انسان عاقل و علاقه مند به این مبحث واجب و ضروری است.
همین دیگه! تموم شد.
بعد از اینکه تصمیم خود را برای مدت زمان هر Sprint گرفتید، جلسه ای برگزار میکنید که به این جلسه در اصطلاح Spring Planing mettingمیگویند. به جرات میتوان گفت که این جلسه مهم ترین جلسه شما در طور کار خواهد بود.
حاضران این جلسه عبارتند از اسکرام مستر، مالک برنامه و اعضای تیم. حضور همه افراد الزامی است و نبودن هرکدام از اعضا میتواند لطمه بزرگی به کار وارد کند.
بعد از این جلسه که میتواند بین 2 تا حتی 8 ساعت به طول بیانجامد، باید موارد زیر تعیین شده باشد:
1- هدف از این اسپرینت چیست و بعد از پایان چه دستاوردی خواهد داشت؟
2- افرادی که در این اسپرینت با ما همکاری میکنند، وظایف و زمانی که هر کدام میتوانند در این مدت روی این کار بگذارند.
3- sprint backlog که از روی Product backlog تهیه میشود و تعیین میکند که در این اسپرینت کدام یک از Storyها باید انجام شوند.
4- تاریخ دموی قسمت هایی که در این اسپرینت پیادسازی میشوند.
5- زمان و محل scrumهای روزانه(ملاقات های کوتاه مدت میان تیمی و مرتب).
دقت کنید که حضور همه افراد مهم است، از آنجا که میتوان یک Story را شامل سه خصیصه دانست.
1- محدوده
2- زمان انجام
3- اهمیت
که هریک از این خصیصه ها توسط یکی از اعضای تیم تعیین میشود و با نبود هرکدام عملا برنامه ریزی صحیح غیرممکن خواهد بود. برای مثال اگر مالک برنامه نخواهد در جلسه شرکت کند چه کسی میتواند اهمیت یک Story را تعیین کند؟!
بعد از اینکه جلسه به پایان رسید شما به عنوان اسکرام مستر باید Sprint info page را آماده کنید. بهترین زمان تهیه این صفحه بعد از جلسه است. در این صفحه مشخصات زیر را باید بیاورید:
1- نام Sprint
2-هدف از آن
3- اعضای همکار در این اسپرینت
4- زمان بندی های اسپرینت
5- Sprint backlog
به کمک این صفحه همه اعضای تیم میتوانند از وقایع جلسه با خبر شوند و روند کار با ابهام کمتری مواجه خواهد شد.
بعد از تهیه این قسمت نوبت به تهیه Sprint backlog میرسد. برای تهیه Sprint backlogمیتوانید از نرم افزارهایی مانند اکسل استفاده کنید یا از کاغذ استفاده کنید.
به این شرح که جدولی تهیه میکنید با چهار ستون. در ستون اول تمامی کارهایی که باید انجام شوند لیست میشود. در ستون دوم کارهای در دست اقدام. ستون سوم کارهای انجام شده و ستون چهارم Burndown را رسم میکنید که نمودار پیشرفت پروژه بر حسب زمان است.
هر فردی در گروه کاری را انجام میدهد و مسئولیت آنرا میپذیرد. بعد از آن این کار از ستون اول به ستون دوم انتقال پیدا میکند و بعد از اتمام کامل آن از ستون دوم به سوم میرود که در حقیقت در این مرحله کار تکمیل شده است.
پایان قسمت دوم
یه نکته بی ربط: بعضی آدما تو زندگیمون هستن که وجودشون برای آدم مایه خیر میشه. یکی از این آدما توی زندگی کاری من استاد وحید نصیری بوده. معمولا کتاب فارسی نمیخونم، ولی خیلی خوشحالم از اینکه کتاب الگوهای طراحی شی گرای ایشون رو مطالعه کردم. این چند وقت دنبال یادگیری سیلورلایت بودم اما زمان کافی نداشتم، با کتاب آموزشی رایگان استاد تو مدت کوتاهی تونستم به قابلیت هایی که میخاستم برسم. از همینجا از ایشون تشکر میکنم و میگم خواندن این کتاب بر هر انسان عاقل و علاقه مند به این مبحث واجب و ضروری است.
همین دیگه! تموم شد.
3 نظرات:
مطالبتون بسيار مفيده دوست عزيز... واقعا از خوندنشون استفاده كردم ولذت بردم ... موفق باشيد ...
جالب بود و بدرد بخور منتظر قسمت های بعدیش هستیییم!!!
لطفاْ به وبلاگ اینجانب نیز سری بزنید
scrumdevelopment.blogfa.com
ارسال یک نظر