مشکلاتی با Burn down chart

روز گذشته با یکی از دوستان که داره تلاش خوبی برای استفاده از متد Scrum میکنه ملاقاتی داشتم. مشکلی در ایجاد Burn down chart وجود داشت. که میخاهیم این مشکل رو با  هم مطرح و بررسی کنیم.
نکته اصلی اینه که برای رسم Burn down chart از 2 گزینه مختلف میتوان استفاده کرد. و هرکدام از این گزینه ها مزایا و معایبی دارد.
روش اول: استفاده از Storyو پایین آمدن چارت به اندازه Story Point در این روش محور y ها اندازه ای برابر با مجموع کل Story Point ها دارد. یکی از خوبی های این روش این است که تنها Story های پایان یافته باعث تغییر در Burn down chart میشوند. اما عیب بزرگ این روش این است که ممکن است چندین روز هیچ تغییری در چارت نداشته باشیم و ناگهان در روز پایان یافتن Story چارت دچار سقوط آزاد میشود.
روش دوم: استفاده از Taskها برای ایجاد Burn down chart.در این روش محور yها اندازه این معادل با کل زمان انجام taskها دارد. بزرگترین حسن این روش این است که چارت روند یکنواختی دارد و در صورت فاصله گرفتن از خط روند شما متوجه این موضوع میشوید. نقطه ضعف این روش هم جدا شدن از Story است. ممکن است شما بگویید ما 5 task را به اتمام رسانده ایم، اما چیزی که به درد مشتری میخورد، Story است نه Task.
اما راه حل صحیح چیست؟!
راه حل اول: از روش اول استفاده کنیم. اما بجای اینکه برای پایین آوردن چارت منتظر اتمام Story شویم، درصد پیشرفت کار را به کمک اندازه Task انجام شده بدست آوریم و چارت را به پایین بیاوریم.
راه حل دوم: تقریبا شبیه راه حل قبلی است، با این تفاوت که بجای محاسبه درصد کار هنگام انجام شدن task، تیم باید به هر task به طور جدا گانه Point بدهد. حال مجموع هر Task که تمام شد به اندازه Pointهای آن Task چارت را به پایین میآوریم. از محاسن این روش این است که در ابتدای راه میتوانیم مجموع Point کل Task ها را با Point که برای Story در نظر گرفته ایم مقایسه کنیم. در اینجا چون جزئیات در نظر گرفته شده اند تا اندازه ای میتواند به پیدا کردن خطاهای پیش بینی ما کمک کند.
راه حل سوم: استفاده همزمان از هر دو چارت. اولی برای اینکه از روند پیشرفت پروژه برای تحویل به صاحب کار مطلع باشیم. و دومی برای اینکه در داخل تیم متوجه شویم که چقدر از کار عقب هستیم.
در حال حاضر این 3 راه حلی است که ما به آنها فکر کرده ایم و در حال بررسی آنها هستیم. از همه دوستانی که در این زمینه فعالیت میکنند خواهش میکنم نظرات خودشون رو در این باره بدهند و اینکه آیا تا به حال با این مشکل مواجه شده اند یا خیر. و چه راه حلی را استفاده کردند و مزایا و معایب روش را بیان کنند.
در صورتی که از قسمت نظرات موفق به ثبت نظر خودتون نشدید لطفا از طریق ar.oroumand@gmail.com نظر خودتون رو ارسال کنید.

2 نظرات:

Afshar Mohebbi گفت...

سلام،

ما برای رسم Burndown Chart صرفاً از خود Taskها استفاده می‌کنیم و کاری به Backlog Itemها نداریم. البته خود TFS هم از همین روش استفاده می‌کنه. یعنی وقتی که هر taskی بسته شد، نمودار burndown به روز رسانی می‌شود.

Unknown گفت...

سلام
من خودم هم از روش Task استفاده میکنم.
اما اگر بجای task از story pointاستفاده بشه تکلیف چیه؟
یا در مورد همین روش اینکه، شما اطلاعاتی از Story های تمام شده نداریدو چیزی که برای کارفرما مهم است story است نه task. برای این قضیه چه کاری انجام میدهید؟!