Nhibernate cookbook


چند وقتی بود که قصد انتقال از Entity Framework به NHibernate رو داشتم، که بالاخره هفته گذشته موفق به انجا این کار شدم. از بین منابع مختلفی که برای یادگیری این ORM فوق العاده وجود دارن، به نظر من بهترین کتاب Nhibernate cookbook هست. شاید جزئیات کار رو آموزش نداده باشه، ولی در قالب یک کتاب CookBook همه چیزی رو که برای شروع باید بدونید به شما آموزش داره.
این کتاب از 8 فصل تشکیل شده.
فصل اول روش های مختلف Mapping رو به شما آموزش میده، به جز روش AutoMapping بقیه روش ها اعم از XML,Fluentو ConfORM رو توضیح داده که البته به نظرم برای Fluent کامل گفته نشده که میتونید برای آموزش جامع این روش از نوشته های آقای نصیری استفاده کنید.
فصل دوم مباحث مربوط به تنظیمات رو آموزش داده که باز هم کم لطفی رو به Fluent میشه توش احساس کرد.اگر از روش Code First استفاده کنید و تصمیم داشته باشید از روی مدل DB رو ایجاد کنید هم این فصل میتونه راهنمای خوبی باشه.
فصل سوم:  مدیریت نشست ها و تراکنش ها: مدیریت تراکنش ها و نشست ها در Nhibernate به صورت دستی ایجاد میشه، و با توجه به طراحی و چهارچوب برنامه روش های مختلفی رو میتونید استفاده کنید که در این فصل به مباحث مختلف در این زمینه و محل استفاده از هر روش پرداخته شده.
فصل چهارم:مطمئنا یکی از نیاز های هر برنامه که با DB سر و کار داره امکان دریافت اطلاعا از DB هست. برای جستجو به کمک NHibernate هم راه های مختلفی وجود داره که باتوجه به سناریو و علاقه خودتون میتونید از هرکدوم از این روش ها استفاده کنید. مثل HQL یا Linq که در این فصل نیز انواع روش های انجام این کار توضیح داده شده.
فصل پنجم:  تست نرم افزار یکی از مراحل اساسی در توسعه برنامه است. در این فصل سناریوهای مختلف تست در NHibernateمعرفی شده است.
فصل ششم: راهکارهای DAL در این فصل بررسی شده. استفاده از SP در Nhibernate معرفی الگوی Repository و استفاده از آن در NHibernate و ... مباحثی هستن که در این فصل بررسی شدن.
فصل هشتم:  در این فصل هم پروژه های جانبی NHibernate معرفی شده مثل Validation یا Nhibernate.cache
در کل حتی اگر قصد استفاده از این ORM رو هم ندارید شاید نگاه انداختن به این کتاب بتونه برای شما مفید باشه و چه بسا نظرتون رو عوض کنه.
به عنوان حسن ختام و چون قانون کپی رایت اهمیتی نداره کتاب رو از اینجا میتونید دانلود کنید. ولی اگر بخرید بهتره.

0 نظرات: